måndag 15 november 2010

Tuttifrutti-dikter

"Det här är ett vikt A4-papper fullt av konstiga, våldsamma och helt ologiska dikter som alla beskriver längtan efter en ouppfunnen saftsmak."

Så hade jag tydligen beskrivit ett gäng dikter som jag skrev ner den 25 april 2005. Jävlar vilken word-twister jag var på den tiden. Vill ni läsa dikterna eller?

Den blivande poeten utmärker sig tidigt genom ett säreget utanförskap som tydligt skildras i hennes kommande dikter.


Dikt 1: Trygghet
När man går i skogen
vill man dricka saft.
Man hittar bara hallonsmak
som man innan redan haft,
Man kan ångra sig och ta typ Tuttifrutti.

Dikt 2: Kärlek
Jag slår och sparkar.
Jag river förstås.
Jag skriker och gormar.
Jag klöser och slåss.
Ingen Tuttifruttisaft här inte.

Dikt 3: Längtan
Jag tittar på Andrea
och ser en flaska saft.
Jag tänker "Tuttifrutti!"
och fylls av en konstig kraft.
Jag äter upp henne.

Dikt 4: Frihet
Jag dricker lite saft
och drömmer mig bort.
Till Tuttifrutti-land
där allt är gott.
Nu började jag hicka.


(Jag hänvisar till mina föräldrar, allt är deras fel.)

1 kommentar:

  1. Dikt 3: Längtan - klar favorit!
    Tjoho och tack Annikas föräldrar

    SvaraRadera