söndag 12 september 2010

fort. föregånde inlägg.

Så, nu är jag tillbaka igen. (För er nyanlända läsare kan jag meddela att detta inlägget är uppdelat i två delar, och att ni måste läsa föregående inlägg för att förstå. Men vi ser väldigt mycket fram emot ert återbesök i detta inlägg!)

Som sagt, det är fredagskväll och vi ska dra ihop ett gäng och hänga. (Kul att jag i typ en kvart försöker hitta de rätta orden för att förklara vad vi gjorde. GOSH, like you wouldnt understand? Fuck this shit.) Jag är i affären och passar på att köpa pålägg. Och det är nu som vi kommer till det viktiga. Till poängen med mitt inlägg. Mina vänner påstår att sylt inte är ett pålägg.

SAY WHAT?!

Är det bara jag som haft en normal uppväxt med normala pålägg och normala normer? Det är klart som fan att sylt är ett pålägg! Okau, denna chockerande upptäckt var relativt svårsmält, men jag kunde ändå ta mig samman i den grad att jag lyckades uppfatta att:
  • det som svenska barn använder på sina mackor är marmelad. (Om jag var en person som skrattade, så hade jag definitivt skrattat nu.) En liten tant upplyste mig dessutom om att mängden socker är högre i marmelad, vilket resulterar i den trögare konsistensen. (Där ser man.)
  • svenska barn använder istället sylt till en enda grej: fil.

Om jag hade hittat någon siffra på antal sorter sylt som det finns i världen, så hade jag skrivit det nu. (Ja, jag tar det här seriöst.) Jag hade dessutom använt det som ett argument om hur olidligt osannolikt det är att sylt enbart skulle fungera som smaksättning i fil och flingor. Ärligt talat trodde jag att det var ett skämt först. Att alla hade gaddat ihop sig och gått med på att motsätta sig allt som Annika sa. Så var alltså inte fallet, men än har jag inte gett upp.

Jag behöver alltså din hjälp, för nu ska jag ta reda på hur det verkligen är. Du som läser det här - lämna en kommentar om huruvida du har sylt på mackan eller inte. Jag måste helt enkelt ta reda på om jag ha konstiga vänner, eller om det som de säger faktiskt stämmer. Om majoriteten av era kommentarer menar att sylt inte är ett pålägg så lovar jag (faktiskt) att acceptera detta faktum. Ååh, det är så jobbigt när demokraten i mig tar över mitt förnuft.

Yeah. I think you get the point.

Igår fick Hampus och jag förövrigt ett tips om att var sjunde dag samla veckans tio bästa låtar i en spellista på spotify. Låter som en hyvens idé, dont you think? Så skulle personen som tipsar om den bästa låten kunna få veckans lista döpt efter sig. Den sista idén var förresten min. Bara så ni vet. Eeehehehe..?


Hej. Jag skulle vilja hälsa till de personer som noterade att jag inte skrev vad jag skulle göra om majoriteten av er faktiskt anser att sylt är ett helt normalt pålägg.

1 kommentar: