fredag 3 september 2010

We (L) Spotify

 
Det finns verkligen ingen bättre innovation än Spotify. Jag förstår inte hur jag klarade mig utan det innan, det gjorde jag i och för sig inte utan att vara illegal. Nu finns det ett grymt bra sätt att ta del av 90% av all bra musik som finns! För ynka 99 kr/månad kan jag spela allt i min iPhone, offline som online och slipper reklamen. Dessutom bidrar jag till att produkten utvecklas och att alla blir nöjda (artisterna alltså). Så gör det du ocksåååå! Dock behöver vi inte vara rädda för att den relativt nya produkten läggs ner. Företaget går bra och artisterna börjar få in pengar.

Just nu arbetar Spotify för att få kontrakt med skivbolag för att erbjuda amerikanerna samma tjänst. Svårigheten ser ut att vara att få till den viktiga reklamfinansierade delen. USA är en stor marknad för musikindustrin och ett viktigt steg i spotifys utveckling.
Dock är marknaden för musiktjänster i USA snarare som Ica Maxi än kiosken på hörnet och flera andra liknadne tjänster är på väg. Utmanare till spotify är till exempel danska Rdio och en (dock inte helt bekräftad) musikprodukt från google. Google som redan har en bred annonsdistribution, kunderna och pengarna kan bli en gigantisk konkurrent som skulle kunna stora andelar där spotify ännu inte etablerat sig, så som landet på andra sidan Atlanten.

En nyhet är att du inte längre behöver någon inbjudan för att få ta del av spotifys hänförande värld. Dock kan du som blir blir "Spotify Open"-medlem endast lyssna 20 timmar per månad och inte använda dig av radiofunktionen. Om du istället vill lyssna mer än 20 timmar i veckan och/eller använda dig av radiofunktinen så kan kan du, om du är först, använda dig av den här koden: bA95N4tP2aGS84Ze. Först till kvarn!

1 kommentar:

  1. Hey! :( Först till kvarn är inte rättvist. Jag som är så långsam

    SvaraRadera